Zijn het de ware (school)leiders die opstonden toen we terechtkwamen in de intelligente lockdown en de stroom aan veranderingen daarna?

Welke besluiten nemen deze leiders, hoe pakken ze het aan? Maar bovenal: Waaróm kiezen zij voor wat ze doen? Welke drijfveren worden aangesproken? En welke kernwaarden blijven overeind?

overleg tussen collega's

Belronde

Voor mij en mijn werkzaamheden als consultant hadden de veranderingen en opgelegde regels direct invloed. Ineens werkte ik meer vanuit huis, werd het contact met mijn collega’s anders en was ik veel aan het (video)bellen. Ook verzorgde ik online de lessen voor de schoolleidersopleiding. Het bracht enerzijds een bepaalde efficiency met zich mee, maar anderzijds miste (en mis) ik het echte contact met de ander.

Als consultant werd ik nieuwsgierig: hoe deden de schoolleiders dit in deze eerste periode? Ik heb een belronde gehouden en heb ze bevraagd. Het is interessant om te zien dat de schoolleiders die dicht bij hun eigen kernwaarden en drijfveren blijven het beste in staat zijn te anticiperen op de (aangekondigde) veranderingen. Niet alleen op de praktische toepassing van de opgelegde regels, maar nog meer op de manier waarop zij in verbinding staan met hun team, de ouders en de leerlingen.

Leiding geven aan verandering

Het lukt deze leiders de veranderingen snel door te voeren zonder de onderwijskwaliteit uit het oog te verliezen. Ze doen dit vanuit visie en het lijkt ze gemakkelijk af te gaan. Wat is hun ‘geheim’? Waarom zijn zij in staat om hun team door deze verandering heen te leiden? Een belangrijke succesfactor is een goed ontwikkelde emotionele intelligentie. Het helpt de schoolleider dichtbij zichzelf, zijn kernwaarden en drijfveren te blijven. Vanuit dit authentiek leiderschap heten zij de nieuwe situatie welkom, maar nog meer zichzélf. Het geeft ze de rust en ruimte om het team te helpen zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Oude gewoontes los te laten en nieuwe te omarmen.

Niet herkenbaar?

Niet helemaal herkenbaar of misschien zelfs helemaal niet? Ik daag je uit om jezelf de volgende vragen te stellen: Ken jij jezelf? Weet je wat jou drijft en vanuit welke kernwaarden je werkt? Wat gebeurt er met jou als de wereld ineens verandert? Wat gebeurt er in het team? Wat vraagt dit van jouw leiderschap? Ben jij er voor hen? Als gediplomeerd professional coach ga ik graag met je op zoek naar antwoorden.

Mail Don
Deel via social media:
  Don Koehorst, consultant/recruiter

Downloads / Brochures

ScoliX bestaat uit een hecht en betrokken team van consultants en ondersteuners. Onze consultants hebben stuk voor stuk een onderwijsachtergrond.

Lees verder

Filter

BlogConsult

Een collegiaal bestuur: overwegingen voor de toezichthouder

Onderwijsorganisaties groeien in omvang, complexiteit, extern netwerk en bijbehorende overlegtafels. Steeds vaker zien we het verschijnsel van een ‘tweehoofdig bestuur’. Een van de voordelen...
BlogSearch

Hoe vind je nou die directeur voor jouw school?

Als je hier bent aanbeland, weet jij ook: directeuren in het primair onderwijs zijn schaars. Wij als ScoliX hebben in maart ’23 zelfs nog een conferentie gegeven over dit schoolleiderstekort. Wellicht sta jij als bestuurder ook met lege handen omdat je net zo min weet waar je ze voor jouw scholen vandaan moet halen. Herkenbaar?
BlogConsultSearch

ScoliX’ Candidate Journey

Wat hebben een wereldreis en een nieuwe baan met elkaar gemeen? Meer dan je denkt! Beide avonturen beginnen met een dagdroom en zijn uiteindelijk life changing. Hoe zorg je ervoor dat iemand enthousiast met je mee op reis gaat? Of, specifieker, hoe vind je een kandidaat die voor 100% ja zegt op jouw vacature? Van sollicitant naar duurzame bemiddeling: We nemen je mee in hoe de kandidaatreis, ofwel candidate journey, van ScoliX er van A tot Z uitziet.