Candidate sourcing: tijd, focus en aandacht | Marcel van der Linden

De vraag naar talent, dat is de grootste uitdaging waar het onderwijsveld de komende jaren jaar mee geconfronteerd wordt. In mijn werk als recruiter/consultant zie ik dat dagelijks. Er is een sterk groeiende behoefte aan goede werving, dus het is heel begrijpelijk dat (onderwijs)organisaties steeds vaker voorrang geven aan goed recruitment. Waarom? Omdat het vinden van vakbekwame, goede leidinggevenden zowel kwantiteit als kwaliteit vraagt in strategieën voor talent-acquisitie.

Ideale mix
Maar hoe pak je dat dan aan? Om te beginnen is het kennen van de markt een belangrijk gegeven bij candidate sourcing. Waar ik op doel is dat het essentieel is om met een goede database te werken, zoals wij bijvoorbeeld met een Applicant Tracking System (ATS) werken. Daarmee benut je alle mogelijkheden van de digitale database met potentiële kandidaten efficiënt. Aanvullend gebruiken we natuurlijk ons eigen netwerk, het LinkedIn-netwerk én de social media voor candidate sourcing. Samen is dat een ideale mix bij het identificeren en werven van gekwalificeerde kandidaten. En ik ontmoet goede professionals, die vaak weer ándere goede professionals kennen. Zij hebben een waardevol netwerk, kennen andere ingangen en weten als geen ander wie past bij de functie en de opdrachtgever. Deze mix aan kennis is bij het vinden van potentiële kandidaten onmisbaar.

Achilleshiel
Tijdsdruk is de achilleshiel van de meeste onderwijsorganisaties die werven en selecteren. De focus op kwaliteit ontbreekt in de drukte en de hectiek waar veel onderwijsorganisaties mee dealen. Hierdoor wordt onnodig tijd en energie gestoken in niet- of minder-passende kandidaten. De toegevoegde waarde van tijd, aandacht voor en oprechte interesse in de nieuwe toekomstige leidinggevende(n) is waardevol en onmisbaar. En dit gaat de komende jaren hét verschil maken in de zoektocht naar talent.

Vijf tips:

  1. Zorg voor kwantiteit én kwaliteit in strategieën voor talent-acquisitie
  2. Ken de markt
  3. Boor goede netwerken aan
  4. Neem de tijd
  5. Focus op kwaliteit

Door: Marcel van der Linden, consultant

© ScoliX, mei 2018

Terug naar Blogs