Jan Rozenbroek

Sr. consultant/recruiter

“Contact gaat voor contract. Ik begin bij de relatie en ga vandaar uit aan het werk. Ik start bij mezelf als instrument om verbinding te maken met de ander. Dit kan een opdrachtgever zijn of een kandidaat in een wervings- en selectietraject, een coachee in een coachingstraject of de leiding van een school voor een managementdevelopmenttraject. De kans dat de opdracht wordt gegund of tot ieders tevredenheid is uitgevoerd, neemt daardoor toe.”

portret jan rozenbroek

Mijn functie bij ScoliX

Ik begeleid wervings- en selectietrajecten voor schoolleiders, bestuurders en toezichthouders in PO en VO, inclusief vaste en interim-posities. Daarnaast coach ik (startende) directeuren en bestuurders, en begeleid ik schoolleidingen en hun teams in het verbeteren van de professionele schoolcultuur. Goed geleid onderwijs bereik je wanneer medewerkers van een schoolorganisatie in alle lagen goed samenwerken.

Het resultaat van mijn werk

Het starten van een wervingsprocedure is voor een organisatie altijd spannend. Om verbinding een draagvlak te creëren voor de gewenste/noodzakelijke verandering, investeer ik vooral aan de voorkant van het proces. Zo vergroot ik de kans dat een kandidaat matcht met de organisatie. Van de ruim honderd procedures die ik heb uitgevoerd, bleek slechts één match niet duurzaam. Ook in mijn coaching van directeuren en bestuurders, benadruk ik verbinding met henzelf en hun omgeving. Dit vergroot de kans op betere resultaten met hun teams.

Mijn kracht

Na een lange periode van ondernemerschap, kwam ik erachter dat het onderwijs mijn nieuwe richting was. Ik werd directeur van een op te zetten SO/VSO-school en heb de schoolleidersopleiding gedaan. Daarna heb ik als interim-schoolleider diverse scholen begeleid. Hierdoor groeide mijn belangstelling voor het begeleiden van mensen en zocht ik verdieping via een opleiding in NLP, Transactionele Analyse en Systemisch Werken. Hierdoor begrijp ik beter wat de uitdagingen van schoolleiders en bestuurders zijn, waardoor ik hen beter kan begeleiden.

Wat de klant krijgt

Ongeacht mijn resultaat (97% slagingspercentage), kijken opdrachtgevers altijd terug op een zorgvuldig wervings- en selectieproces; er is vaak meer verbinding ontstaan tussen de verschillende gremia binnen de organisatie. Als coach en begeleider werk ik zorgvuldig, nabij en persoonlijk. Ik stel me onderzoekend, nieuwsgierig en zonder oordeel op. Daardoor voelen mensen zich snel veilig en vertrouwd. Na een coachingstraject zijn de coachees meer betrokken en verbonden met zichzelf en bij (de opdracht van) de organisatie.

Waarom ScoliX

Vanaf 2011 voerde ik als interim-schoolleider via ScoliX opdrachten uit. In 2017 werd ik gevraagd om als consultant bij ScoliX te starten. Ik ben geen partner, maar ik heb ScoliX wel mogen meeontwikkelen. Hier heb ik ook de ruimte gekregen om mijzelf te ontwikkelen van leidinggevende naar procesbegeleider. Daarbij komen mijn coachende vaardigheden goed van pas. Bij ScoliX is er altijd ruimte om vanuit je eigen kwaliteiten opdrachten uit te voeren die bij je passen.

Buiten ScoliX om

Ik krijg vooral energie van nieuwe dingen opzetten. Zo ben ik mede-initiatiefnemer van stichting Nobelhof, een wooninitiatief voor 26 gehandicapte jongvolwassenen. Verder ben ik actief als voorzitter van de raad van toezicht voor een culturele stichting. Daarnaast breng ik graag tijd door met vrienden en mijn twee zonen. Door yoga kom ik weer bij mezelf, van motorrijden word ik een betere bestuurder 😉 en in mijn vrije tijd geniet ik van theater en muziek.

Meer informatie? Neem contact op

Bent u als (leidinggevend) onderwijsprofessional benieuwd naar de ontwikkelingen op uw vakgebied? Of bent u gericht of oriënterend op zoek naar een volgende stap?