Op zoek naar talent? Zes tips voor uw employer branding

Maar liefst 95% van de huidige sollicitanten op de arbeidsmarkt hecht veel belang aan het imago van de potentiële werkgever, blijkt uit diverse onderzoeken. Werk aan de winkel voor werkgevers, want uw imago kan dus het verschil maken of u als werkgever het juiste talent binnenhaalt én behoudt. Anders gezegd: u moet werken aan uw employer branding.

Met een sterk merk heeft u een streepje voor op uw concurrenten op de arbeidsmarkt. Als u uw goede reputatie verbindt met een goed herkenbaar merk, wordt u interessanter voor het talent op de arbeidsmarkt.

Hoe doe je dat dan, een herkenbaar merk neerzetten dat talent aantrekt? Hieronder zes tips.

#1. Neem de tijd

Uw employer brand heeft een sterke boodschap nodig: een emotionele beleving die ervoor zorgt dat uw merk herkenbaar en aantrekkelijk is. Een nieuw imago ontwikkelen heeft tijd nodig, ook omdat dit moet doorsijpelen in de bedrijfscultuur. Want een nieuw Vuitton-logo op een Hema-tas maakt het nog geen Louis Vuitton.

#2. Organisatiebreed

De strategie voor uw merk moet doordacht in elkaar zitten. Dat betekent dat u uw doelen voor uw employer brand kort en bondig omschrijft, mét haalbare, concrete en meetbare stappen voor het realiseren ervan. Een nieuw logo alleen kan natuurlijk geen (nieuwe) doelgroep op de arbeidsmarkt aanspreken, daar is meer voor nodig. Het moet deel uitmaken van een helder uitgewerkte, organisatiebrede strategie.

#3. Geen half werk

Neem uw employer branding serieus en doe alles wat nodig is om interesse te creëren bij de beste kandidaten op de arbeidsmarkt. Want half werk (tijd, geld, energie) levert ook de helft van het gewenste resultaat op.

#4. Serieus

Leg de focus op kwaliteit en niet op kwantiteit, dit leidt tot blijvend resultaat. Uw naam te pas en te onpas noemen, kan er toe leiden dat uw doelgroep uw boodschap als onecht ervaart. En dat is natuurlijk niet wat u wilt. Het talent dat u wilt aantrekken moet u serieus kunnen nemen, nog voordat u direct als potentiële werkgever in beeld komt.

#5. Kijk vooruit

Als u nadenkt over uw employer brand, kijk dan naar de markt van morgen in plaats van de markt van vandaag. Kijk vooruit en zorg dat u weet wat de kandidaten van morgen verwachten van uw organisatie (en van uw concurrenten in dezelfde markt).

#6. Blijf uzelf

Bedenk waarin uw organisatie anders is dan de concurrentie. Wat heeft ú kandidaten te bieden dat (bijna) nergens anders geboden wordt? Creëer of benoem uw eigen unieke identiteit. Val niet voor de verleiding om uw concurrenten te imiteren.