6 tips om van de krappe arbeidsmarkt een feestje te maken

Hoe positiever de ervaring van een goede kandidaat, hoe groter de kans dat hij of zij uiteindelijk aan boord komt. U kunt die ervaring zó beïnvloeden dat het solliciteren voor de kandidaat een feestje wordt.

Cruciaal is de ‘candidate experience’, oftewel: het beeld en het gevoel dat de kandidaat tijdens het hele sollicitatietraject van uw organisatie opbouwt. Reden genoeg dus om deze candidate experience te optimaliseren.

 #1. Verras

Houd bijvoorbeeld eens een sollicitatiegesprek op een bijzondere locatie, geef een presentje bij het eerste gesprek, haal de kandidaat op met een taxi. Wat je ook doet, doe het net even anders dan anderen, en je maakt indruk!

 #2. Hou het proces transparant en eenvoudig

Geef inzicht in alle aspecten van het sollicitatieproces. Hoeveel gesprekken wilt u houden? Wanneer en waar? Wanneer gaat u terugkoppelen? Beperk het aantal stappen dat de kandidaat moet doorlopen. Snelheid kan uw proces zeker helpen!

 #3. Neem elke kandidaat serieus

Een sollicitant wil zich welkom en bijzonder voelen. Hij of zij wil graag de vermelde contactpersoon aan de lijn krijgen als hij belt voor informatie. En lukt dat niet, dan wil hij graag diezelfde dag nog worden teruggebeld. De kandidaat verwacht oprechte belangstelling en dat gedane toezeggingen worden nagekomen.

 #4. Bied een experience

Als kandidaten uw organisatie ‘live’ ervaren, bijvoorbeeld tijdens een open dag, een lezing of uitvoering, is dat een uitgelezen kans om hen een echte ervaring te bieden die hen bijblijft.

 #5. Blijf positief

Ook al ben je niet zo enthousiast over een kandidaat, blijf positief. Misschien komt het ooit wél tot een match, of wordt de kandidaat een ambassadeur voor uw school of organisatie. Open communiceren kan daarbij helpen.

 #6. Koppel altijd persoonlijk terug

Zorg altijd voor een persoonlijke terugkoppeling, ongeacht de fase in het proces. Is bellen niet haalbaar, bijvoorbeeld bij een groot aantal reacties, vermijd dan toch de standaardafwijzing via mail. Geef afgewezen kandidaten inzicht in de selectiecriteria en bied gelegenheid om te bellen voor aanvullende vragen en tips.

 

 

Bron: werf&/H. Buijs